Muslim geographers’ and travellers’ accounts of the town of Arṯā and the Arṯānīya people
Klima László / László Klima
Hadak útján. A népvándorláskor kutatóinak XXIX. konferenciája. Budapest, 2019. november 15–16. / 29th Conference of scholars on the Migration Period. November 15–16, 2019, Budapest
MŐK Kiadványok 4.1 (2022) 463–480
DOI 10.55722/Arpad.Kiad.2021.4.1_24
A muszlim geográfiai irodalomban külön csoportot képez alBalḫī és két követője: alIṣtaḫrī és Ibn Ḥawqal. E szerzők számoltak be a rúszok három csoportjáról. Híradásukat későbbi szerzők is átvették, közülük a legfontosabbak alBakrī és alIdrīsī. A muszlim geográfusok által felsorolt csoportok közül a harmadik neve arṯānīya. A csoport uralkodója Arṯā városában tartotta székhelyét. Az arṯānīya népet egyes kutatók szlávoknak, mások normannoknak határozták meg, többen pedig finnugoroknak ‒ erzamordvinoknak vagy permieknek ‒ gondolták őket. A kutatástörténeti áttekintés után érveket sorolunk fel amellett, hogy az arṯānīya nép a mordvinok erza csoportjával azonosítható. Érvelésünk egyrészt történeti forrásokon alapul. AlIṣtaḫrī, Ibn Ḥawqal, Abū Ḥāmid alĠarnāțī és alQazwīnī leírásai azt bizonyítják, hogy az arṯānīya csoport csakis finnugor eredetű lehetett. Julianus, egy ismeretlen magyar püspök és G. Fletcher beszámolói alapján pedig azt állítjuk, hogy az arṯānīya népesség a finnugor népek közül az erzamordvinokkal azonosítható. Nyelvészeti alapon amellett érvelünk, hogy Arṯā neve az erza népnévvel azonos, az arṯānīya népnév és Rjazany városának neve pedig az erza népnév erzjany alakjából ered.
Kulcsszavak: Rúsz, mordvin, erza, arṯānīya, Arṯā
Al-Balḫī and his followers, al-Iṣțaḫrī and Ibn Ḥawqal constitute a separate group of Muslim geographers. These authors described the three groups of the Rus’ in the 10th century. Later, their data were used by other geographers, among them al-Bakrī and al-Idrīsī. The name of the third group of the Rus’ according to Muslim geographers was alarṯānīya. The ruler of the group resided in the town of Arṯā. Some scholars identified the alArṯānīya people as a Slavic group, while others identified them with Vikings, and sever-al researchers regarded them as Finno-Ugric: Erzya-Mordvinians or Permic Finno-Ugric people. After a detailed history of research, this study argues that the alArṯānīya people can be identified with the Eryza-Mordvinian ethnic group, and the town of Arṯā is in fact identical to Ryazan. The arguments are partly based on historical sources: the descriptions of al-Iṣtaḫrī, Ibn Ḥawqal, Abū Ḥāmid al-Ġarnāțī and al-Qazwīnī prove that the alArṯānīya group could only be Finno-Ugric. Furthermore, based on the letters of Julianus, an anonymous Hungarian bishop and Fletcher the alArṯānīya people can be identified with Mordvinians. Linguistic arguments prove that the demonym alArṯānīya and the settlement name Ryazan come from the demonym Erzyań (Erzjań) used for the Erzya-Mordvinains.
Keywords: Rus, Mordvinian, Erzyań, arṯānīya, Arṯā