Bashkir folk music and folk dances

Somfai Kara Dávid – Agócs Gergely / Dávid Somfai Kara – Gergely Agócs 

Magna Hungaria nyomában – baskírok és magyarok. Baskíria és a baskír nép szerepe a magyarok korai történetében / Tracing Magna Hungaria – Bashkirs and Hungarians. The role of Bashkiria and the Bashkir people in the early history of the Hungarians

HUN-REN Bölcsészettudományi Kutatóközpont Magyar Őstörténeti Kutatócsoport Kiadványok 10 (2024)

DOI 10.55722/Arpad.Kiad.2024.10_08

 

download pdf

 

A baskurt népzenét olyan magyar tudósok gyűjtötték az 1970-es és 1980-as években, mint Vikár László etnomuzikológus és Torma József turkológus. A szerző 1996-ban járt először a délkeleti baskurtoknál terepmunkája során. Közel száz népdalt gyűjtött a Vikár által is felkeresett járásokban (rajon): Szibaj, Bajmak, Bürjen. Ez az írás ezeknek a népdaloknak a rövid áttekintése, melyeket a falvakban élő és mezőgazdaságban dolgozó hétköznapi lakosoktól gyűjtöttünk. A baskurt népzenének két jellegzetes előadói stílusa van: a hosszú és a rövid dallamok (uzun küj és kıska küj). Számos különböző műfaj létezik (altatódal, vallásos és rituális énekek, mondókák stb.), amelyeket hosszú vagy rövid dallammal adnak elő. A cikk végén a dalok eredeti szövegét és azok magyar fordítását is közöljük. Agócs Gergely etnomuzikológus egy rövid zenei elemzést is mellékelt a Somfai Kara Dávid által összegyűjtött baskurt dallamokhoz. Felvettünk a baskurt furulyán (kúraj) előadott dallamokat is. Ezek a dallamok vagy a hosszú dallam (uzun küj) stílusát követik, amelyet gyakran egy énekessel együtt adnak elő, vagy pedig kifejezetten tánckíséretként előadott gyorsabb dallamok (bijiw), amelyek a rövid dallamstílusra (kıska küj) hasonlítanak. Bár a baskurtok a kihalt kun nyelvhez hasonló kipcsak türk nyelvet beszélnek, és történelmi szálak fűzik az úgynevezett „keleti magyarokhoz”, zenéjük alapvetően eltér a különböző magyar népzenei dialektusoktól. Ugyanakkor más velük rokon nyelvet beszélő kipcsak türk csoportok (nogaj, karakalpak, kumuk és tawlu/ karacsáj-balkar) sok magyarhoz hasonló dallammal rendelkeznek.


Kulcsszavak: népzene, néptánc, népzenekutatás, baskír-magyar kapcsolatok, dallamtípusok

 

Bashkir folk music was collected by Hungarian scholars like László Vikár ethno-musicologist and József Torma turkologist in the 1970s and 1980s. The author first visited the Southeastern Bashkirs in 1996 during his fieldwork. He collected close to hundred folk songs in counties (raion) also visited by Vikar (Sibai, Baimak, Bürien). This article is a short outline of those folksongs collected in villages from ordinary residents working in the agricultural sphere. Bashkir folk music has two distinctive performing styles: long and sort melodies (uzun küj and kıska küj). There are several different genres (lullaby, religious and ritual songs, rhymes, etc.) performed by long or short melody styles. At the end of the articles the original texts of the song and their Hungarian translations are also given. Ethno-musicologist Gergely Agócs also added a short musical analysis of the various Bashkir melodies collected by the Dávid Somfai Kara. Melodies played by the Bashkir end-blown flute (kuwraj) were also recorded. These melodies either follow the long melody (uzun küj) style often performed alongside a singer or faster melodies performed specially for dancing (bijiw) which resemble the short melody style (kıska küj). Although Bashkirs speak a Kypchak Turkic language similar to the now extinct Cuman language and they also have historical ties with the Eastern Hungarians (Magyars) their music is fundamentally different from the various Hungarian folk music dialects. While other related Kypchak Turkic groups like Nogai, Karakalpak, Kumuk and Tawlu have many similar melodies.