Csengele-Tanya 23 (Gyarmati-tanya)

Csengele Tanya 23 Gyarmati tanya ellapHonfoglalás kori (10. század) női hajfonatkorong Csengele határából

2012 nyarán újabb kiemelkedő régészeti lelettel gazdagodott a szegedi Móra Ferenc Múzeum, ám ezúttal nem az ásó, hanem az internet segítségével…

A honfoglaló magyarság Csongrád megyei emlékanyaga egy Kárpát-medence viszonylatban is egyedülálló, magas művészi kivitelű női hajfonatkoronggal gyarapodott. A tárgy még az 1950-es években került elő Csengele határában földmunkák során, majd ― mivel a találók nem ismerték fel műtárgy mivoltát ― évtizedeken át egy fiókban lapult. 2012-ben egy tanya lebontása során került elő újra, ahol az örökösök a hagyaték nagy részét elajándékozták, illetve eladták ― igénybe véve a napjainkban kétségtelenül legnépszerűbb módot: az internetes akciós oldalakat is.

A zöld színű, restaurálatlan korong így került fel a Vatera oldalára, melyet néhány hazai régész észrevett és értesítette a szegedi Móra Ferenc Múzeum régészeit. Mivel az oldal kommentjeiben hamar figyelmeztették a tulajdonost, hogy régészeti leletről van szó és a műtárgy kereskedelem ezen formája Magyarországon törvénybe ütköző, ő levette az oldalról és átadta a szegedi régészeknek, sőt együttműködésének bizonyítékaként még a feltételezhető lelőhely is megmutatta a szakembereknek. (Az illegális műkincs kereskedelem ma már Magyarországon is egyre nagyobb probléma, mely néha tudatlanságból fakad ugyan, de nagyon fontos, hogy a magyar kulturális örökség megóvása szempontjából a szakemberek és a laikusok összefogjanak ez ellen) Terveink szerint a következő években tervásatás keretében fogjuk megkutatni a feltételezett lelőhelyet és talán sikerül az egykori teljes temetőt megtalálni.

Csengele Tanya 23 Gyarmati tanya ellap restaurlatlan  Csengele Tanya 23 Gyarmati tanya htlap restaurlatlan Csengele Tanya 23 Gyarmati tanya htrlap Csengele Tanya 23 Gyarmati tanya fl

Maga a tárgy egy jellegzetes 10. századi honfoglalás kori készítmény, mely nagy valószínűséggel a század középső harmadában készült, de később még sokáig használatban volt. Erre utal a tárgy felső ívén látható ezüst függesztőfül ― a párjának csak a csonkja maradt meg ― mely alapján egyértelmű, hogy egy idő után már nem bőrszíjakkal a női hajfonatba erősített ― egyébként párban előforduló ― hajfonatdíszként, hanem nyakban felfűzve medálként viselték. A tárgy előlapja ezüstlemezből készült, jellegzetes palmettás motívumokkal díszítették, a minta hátterét pedig aranyozták. Az ezüstlemez merevítésére, illetve a felfüggesztéséhez hátulról egy bronz lemezt erősítettek. A tárgy peremén látható lyukak az egykor a két lemez közé erősített bőr és/vagy textil szalagokhoz való rögzítést szolgálták. A minta feltehetően egy ún. életfát (pontosabban világfát, tekintve, hogy az életfa valójában keresztény motívum) ábrázol, melynek ágai a világ különböző rétegeit kötik össze az ősi magyar hitvilág szerint. A minta kialakítása sajátos, mivel hangsúlyosan domborították, mely stílus a korabeli ún. Középső-Tisza vidéki, illetve Duna-Tisza közi műhelykör jellegzetes technikája. A levelek peremén megfigyelhető rendkívül finom, sűrű, apró bevagdalások ugyanakkor az egykori mester kiemelkedő szakmai tudásáról és fejlett eszközkészletéről tesz tanúbizonyságot.

Őrzési hely: Móra Ferenc Múzeum, Szeged

Leltári szám: MFM N 2012.21.1.

Türk Attila – Varga Sándor